Binnenstad meest geliefd bij winkelend publiek

© Binnenstad Ondernemers Federatie
[Klik op de afbeelding voor groter]

55 procent van de Nederlanders winkelt het liefst in de historische binnenstad. Zo blijkt uit een landelijk onderzoek onder 1.500 Nederlandse consumenten, uitgevoerd door Peil.nl in opdracht van Vastned.

Nieuwsbrief BOF - oktober 2012

De grote aantrekkingskracht van de binnenstad geldt in eerste instantie het brede aanbod van winkels, ten tweede de combinatie van winkels, restaurants en andere uitgaansmogelijkheden en ten derde de authentieke sfeer van de binnenstad.
De populariteit van de binnenstad wordt nog eens bevestigd door de hoeveelheid bezoeken van de Nederlandse consument aan de binnenstad: de helft van de respondenten gaf aan meer dan ��n keer per maand de binnenstad te bezoeken en dan geeft men er ook geld uit. Tweederde van de respondenten doet bij minstens de helft van de bezoeken aan de binnenstad een (non-food) aankoop.

Goede balans

Het Nederlands winkelend publiek stelt wel eisen aan de kwaliteit. Zo wil men in de binnenstad een mix aan winkels. Beperkte vari�teit in het winkelaanbod doet voor veel mensen af aan de aantrekkingskracht van de binnenstad. Ook moet er een goede balans zijn tussen kleinere lokale winkels, en de grote, bekende ketens. Een grote meerderheid van de respondenten (86 procent) vindt dan ook dat de gemeente een actief beleid moet voeren om de binnenstad aantrekkelijk te maken voor grote en kleine winkelmerken.

Uitdagingen

De binnenstad heeft derhalve goede papieren om in deze economische tijd succesvol te blijven. Er zijn natuurlijk ook grote uitdagingen om dat succes in stand te houden. Beperkte vari�teit in winkelaanbod en hoge parkeertarieven kunnen een enorme impact hebben op de aantrekkingskracht van de binnenstad. Het vereist een structurele, geco�rdineerde aanpak van beleidsmakers, ondernemers, winkeliers en investeerders om daarop een antwoord te bieden. Werk aan de winkel dus!

BOF nieuwsbrief 10
Dit artikel stond in de BOF nieuwsbrief van oktober 2012.

Bekijk de BOF nieuwsbrief van oktober 2012.

Meld u hier aan voor onze nieuwsbrief Terug