Ingeborg Jansen (V&D) en Peter Haverbus (horeca) nieuwe BOF-bestuursleden

‘Haagse binnenstad: meer wonen, meer leven’

 Binnenstad Ondernemers Federatie
Ingeborg Jansen (V&D): “Er mag in Den Haag wel wat meer spektakel komen.”
Peter Haverbus: “Na tienen is het in de binnenstad echt helemaal over.”

De bedrijfsleidster van de Haagse V&D-vestiging Ingeborg Jansen en ‘horeca tycoon’ Peter Haverbus zijn sinds kort BOF-leden en zetten zich zo met mede-ondernemers in voor het welzijn in de Haagse binnenstad. “Ik ben erg blij met de mogelijkheden die Den Haag de horeca biedt en wil graag wat terugdoen voor de stad”, aldus Peter Haverbus, eigenaar van en actief betrokken bij het reilen en zeilen van zes horecagelegenheden rond het Plein.

BOF bulletin nr. 30 - augustus 2006

Peter Haverbus (43) woont in Breda, maar voelt zich door zijn bedrijven zeer bij de stad betrokken. “Den Haag biedt ongekende mogelijkheden voor de horeca, vanwege het grote aantal mensen, dat werkt in het centrum: het parlement en alles wat dat in zijn kielzog heeft (journalisten), het stadhuis, de ministeries met de vele ambtenaren, waarvan de voorkeur voor de lunch verder gaat dan het bekende broodje kaas. Het compenseert de avondstilte, die typerend is voor Den Haag. “In de binnenstad wordt niet echt gewoond, en dat merken wij: na tienen is het echt helemaal over.”

Le Perroquet

Aanvankelijk werkte Peter Haverbus in vaste dienst bij een restaurantketen, maar het ging hem zo voor de wind, dat hij maar voor zichzelf begon in Rotterdam. Via een tip van zijn boekhouder schafte hij een horecapand aan bij het Plein en van het een kwam het ander: Schlemmer, Fab (aan het Spui), Floow, de Haagsche Kluis en Plein 19 zijn inmiddels uitgebreid met zijn laatste aanwinst: Café ‘Le Perroquet’, dat nu fors onder handen wordt genomen. “Het hele interieur had dringend een opknapbeurt nodig; een toilet met een schuifdeur, dat kan nu echt niet meer”.
Als horeca-eigenaar vergaderde hij regelmatig met Horeca Nederland en via BOF-bestuurslid en oud-Des Indes directeur Bernard Felix werd hij benaderd om lid te worden bij de BOF. Hoewel hij wel vaker werd benaderd om ergens aan deel te nemen (“als je overal ja op zegt, kun je hier in Den Haag wel twee maal op een dag gaan vergaderen”), sloeg hij deze uitnodiging niet af, want hij deelde de mening van Felix, dat de horeca slecht is vertegenwoordigd in het overleg met de gemeente. “Terwijl die juist zo gezichtsbepalend is.”
Voorlopig kijkt hij verder nog de kat uit de boom. “Ik moet er nog echt in groeien”, aldus Peter Haverbus.

Westland

In tegenstelling tot Peter Haverbus is Ingeborg Jansen (36) al van kinds af aan vertrouwd met Den Haag. Opgegroeid in ’s-Gravenzande heeft zij als echte Westlandse geleerd om altijd aan te pakken. Dat resulteerde via 15 jaar werk in de reisbranche uiteindelijk in de functie van bedrijfsleidster bij V&D in Den Haag, nadat zij in dezelfde functie in Naaldwijk de scepter had gezwaaid.

Spektakel

Haar betrokkenheid bij de binnenstad houdt niet op bij de draaideur van V&D. Alle reden dus om tot het BOF-bestuur toe te treden. “Als bewoonster van een van de randgemeenten van Den Haag vind ik de stad lekker kneuterig en dorps als je dit vergelijkt met steden als Rotterdam en Amsterdam. Een prima imago, echter ik denk dat de stad veel beter op de kaart gezet kan worden. We hebben zoveel mogelijkheden die niet benut worden. Wat dacht je van het Den Haag als Hofstad, met het koninklijk paleis? Wanneer je in Londen bent is een van de hoogtepunten toch zeker het Buckingham Palace en de wisseling van de wacht. Wat doen wij er hier in Den Haag mee? Gemiste kans! Er mag hier wat meer spektakel komen waardoor je ook meer bezoekers naar Den Haag trekt. Goed voor alle ondernemers!”
En als het om spektakel gaat komt de vismarkt van Seattle om de hoek kijken. Een documentaire hoe het daar toegaat is verplichte kost voor het Haagse V&D-personeel. “Het ziet er daar niet uit en het stinkt ongelooflijk naar vis. Maar het is puur theater wat de verkopers opvoeren, zoals de vis van de verkoop- naar de inpakbalie wordt gegooid en gevangen.”

Lachen

“En zo moet bij ons in V&D ook om half tien de voorstelling beginnen. Ons personeel is extra goed getraind in het omgaan met klanten. Dat is in V&D heel belangrijk, omdat veel winkelen in het centrum ‘funshoppen’ is: de winkel moet plezier uitstralen. En het moet er dus al mee beginnen, dat het personeel tegen de klant durft te lachen.”

BOF bulletin nr. 30
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 30
Download BOF bulletin nr. 30 Of bekijk dit nummer online.