Binnenstad leerzame stageplek voor Mondriaan

‘Ondernemers zijn echt niet makkelijk’

© Binnenstad Ondernemers Federatie
Binnenstadstagiairs Annemieke van der Zwan en Joyce Snijdewint: “Je moet veel eigen initiatief hebben en wel je afspraken nakomen.”

Het was een echte vuurproef voor Annemieke van der Zwan en Joyce Snijdewint, leerlingen in het derde en laatste jaar van de MBO-opleiding directiesecretaresse/managementassistent aan de Mondriaan-groep: de stage in de Haagse binnenstad om ondernemersverenigingen te assisteren. Maar zij kijken er tevreden op terug.

BOF bulletin nr. 38 - juli 2007

“We kregen op onze opleiding te horen, dat er een project was bij winkeliersverenigingen. Dat bleek een initiatief van de BOF te zijn om winkeliersverenigingen te ondersteunen.’ Dat leek ons wel leuk. Daar kwamen vijf reacties op. Wij zijn gekozen, omdat wij heel goed kunnen samenwerken, maar ook heel zelfstandig en dat was voor dit project heel belangrijk, want winkeliers hebben geen tijd om je te begeleiden en omdat we de eerste stagiairs hier zijn, was het veel uitproberen geblazen.”
Dat de stagiairs goed met elkaar overweg konden bleek wel: ze leken onafscheidelijk en waren vaak samen achter één bureau aan te treffen op hun uitvalsbasis, Bureau Binnenstad aan het Buitenhof en tijdens het gesprek vullen ze elkaar voortdurend aan zonder elkaar in de rede te vallen.

Zelfstandig

Maar alhoewel Petra Alkema van Bureau Binnenstad hun activiteiten heeft gepromoot bij de diverse winkeliersverenigingen in de binnenstad werkten ze min of meer zelfstandig als dienstverleners voor onder meer City Center (Spuistraat en omgeving), Noordeinde, Hofkwartier, Pleinkwartier en Paleispromenade. Uiteindelijk zorgde het Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven (SOB) voor de stagevergoeding en de BOF voor een eigen e-mailadres.
De activiteiten liepen uiteen van vergaderingen notuleren, nieuwsbrieven samenstellen, enquêteren en ledenonderzoek naar betrokkenheid en het verzamelen van de goede adresgegevens van winkeliers. Ook voor ‘Noordeinde Kunst en Culinair’ (zie vp) is het duo stevig in de weer geweest.
De ervaring die het onafscheidelijke stage-duo met ondernemers opdeed is uiteenlopend: van leuke interviews en enthousiaste winkeliers tot nurkse horeca-exploitanten, die hen compleet negeerden, of hen zelfs de tent dreigden uit te gooien. “Terwijl wij alleen wat informatie wilden uitdelen over een evenement.”

Niet makkelijk

Joyce: “Ondernemers zijn echt niet makkelijk. We zeiden keurig namens wie wij langskwamen, maar soms wisten ze na drie keer nog niet waarover het ging, of je kreeg te horen ‘Oh, jullie komen namens de winkeliersvereniging, dat wist ik niet’. Veel winkeliers luisteren slecht of helemaal niet en lezen geeft ook grote problemen. Ze tonen zich zeer enthousiast over iets en als je dan later terugkomt kennen ze je niet meer, weten van niets en zeggen ze geen belangstelling te hebben.”
Toch kijken de dames met plezier op hun stage terug, maar waarschuwen dat het niet voor iedereen geschikt is. Annemieke: “Je moet eigen initiatief ontplooien en je afspraken nakomen.”
Madeleine Ekegårdh van Buurtschap Noordeinde was blij met de stagiaires. “Zij hebben werk verricht dat noodzakelijk maar wel tijdrovend was. Wij hebben hun bijvoorbeeld gevraagd om als eerste klus de gegevens van alle zaken te actualiseren en te completeren met e-mails voor een efficiëntere communicatie. Tot nu toe werden altijd alle berichten uitgeprint en uitgedeeld. Niet meer van deze tijd en veel te tijdrovend. Gezien de beperkte tijd die zij hier aan konden besteden – één dag met z’n tweeën per week – kost het ook een paar weken voor dat je resultaten begint te merken. Maar het heeft er echt toe bijgedragen dat ons evenement ‘Noordeinde Kunst en Culinair’ beter is gecommuniceerd.”

Overwicht

Wel constateert ze dat de stagiaires nog overwicht missen. “In de haast luisteren de ondernemers niet goed naar de stagiaires, zij missen nog overwicht en komen eerder met een ‘nee, ik doe niet mee’ terug. Het is dus goed zaak om te bedenken waar je tijdelijke stagiaires op zet en zorgen dat je er ook niet meteen te veel van verwacht“, aldus Madeleine.
Ook bleken ondernemers vaak de BOF niet te kennen en gooiden de mail met afzendadres @bof-denhaag.nl
direct weg.

BOF bulletin nr. 38
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 38
Download BOF bulletin nr. 38 Of bekijk dit nummer online.