Weinig opgestoken van werkbezoeken

Goed voorbeeld buitenlandse binnensteden doet niet volgen

© Binnenstad Ondernemers Federatie
Overal in de Straatsburgse binnenstad is de tram nadrukkelijk aanwezig door de hoge frequentie.

Een delegatie van het Haagse college en gemeenteraad bezocht eind vorig jaar Straatsburg en Freiburg om te kijken hoe men daar de binnensteden heeft ingericht na het invoeren van een verkeerscirculatieplan (VCP). Een kort bezoek aan deze plaatsen als toerist maakt duidelijk dat de steden een lichtend voorbeeld voor Den Haag hadden kunnen zijn, maar het niet zijn geworden.

BOF bulletin nr. 39 - september 2007

Het bezoek aan Straatsburg en Freiburg als toerist is heel leerzaam, want de eerste indruk is vaak doorslaggevend. En die indruk is in beide steden heel positief. Straatsburg toont zich in het centrum heel authentiek met veel oude gebouwen. Freiburg lag - zoals menig Duitse stad - aan het eind van WO II volkomen aan gort.
De binnenstad is echter zo herbouwd, dat je dit nauwelijks beseft: je komt er weinig storende hoogbouw tegen. De Freiburgse binnenstad ademt een buitengewoon ontspannen sfeer uit: het is ‘the place to be’ (wat alleen al valt af te leiden uit het grote aantal straatartiesten die amusement van een opvallende kwaliteit brengen).

Dat is in Den Haag wel anders: de binnenstad kwam vrijwel ongeschonden de oorlog door, maar een groot deel van de authentieke kern (vooral ten noorden van de Nieuwe Kerk tot aan Den Haag CS) is tegen de vlakte gegaan. En wat nog oud en origineel is, wordt omgeven door een groeiend woud aan horizonvervuilende hoogbouw. “Den Haag moet als metropool de uitstraling krijgen van New York, niet die van Delft”, zo lichtte een Haags gemeenteambtenaar dit beleid nader toe.
Verder lopen door vrijwel alle straten in het Freiburgse centrum beekjes. Heel charmant, terwijl Den Haag haar eigen beek geheel onder het plaveisel heeft weggewerkt.

 

© Binnenstad Ondernemers Federatie
Ook Freiburg met zijn vele voetgangers en fietsers toont aan, dat een tramtunnel niet nodig is voor een snelle doorstroming, zolang je de auto’s maar van de straat weert.

Openbaar vervoer

Maar we laten we vooral kijken naar het openbaar vervoer. Daar valt zoveel over te zeggen, dat we ons slechts zullen beperken tot een staccato aan constateringen:

Lange trams

© Binnenstad Ondernemers Federatie
Zoals in elke zichzelf respecterende stad hebben ze het in Straatsburg ook begrepen: openbare toiletten zijn onontbeerlijk! Die op de foto zijn net opgeleverd.

Binnenstad autovrij

Dit is een bewerking van een artikel in het Haags Nieuwsblad van vrijdag 17 augustus 2007

BOF bulletin nr. 39
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 39
Download BOF bulletin nr. 39 Of bekijk dit nummer online.