Politie, HTM, ondernemers, toezichtteams en studenten

Gezamenlijk de zakkenrollers te lijf

Vooral in de binnenstad is de laatste tijd het aantal aangiften voor zakkenrollerij gestegen. Vooral in winkels, warenhuizen en horecagelegenheden zijn onschuldige burgers de klos. Met de drukke feestmaanden november en december weer voor de deur is dit een goed moment om een zakkenrollerscampagne op te zetten. De start van dit offensief vindt plaats op 22 november.

BOF bulletin nr. 40 - oktober 2007

Uiteraard zal de zakkenroller die op heterdaad wordt betrapt zijn gerechte straf niet ontlopen., maar het is toch beter als dit soort lieden eenvoudigweg de kans niet krijgt.
Daarom zullen bezoekers en ondernemers in de binnenstad actief worden benaderd om deze ongewenste elementen de pas af te snijden. Hierbij trekken politie, de HTM, de diverse toezichtteams en het Mon3aan college samen op.

Harde dobber

Vooral het benaderen van ondernemers zal een harde dobber zijn. Een ondernemer is snel bang dat bezoekers denken dat zijn winkel niet veilig is, als daar wordt gewaarschuwd voor zakkenrollers. Bovendien vrezen zij de represailles van deze ‘vrije jongens’ in de ‘kleine’ criminaliteit als zij merken dat op hun werkterrein wordt gewaarschuwd voor hun duistere praktijken. Maar een klant die bij de kassa plots niet kan afrekenen, omdat diens beurs plotseling verdwenen is, is ook niet prettig voor een winkelier, die hierdoor inkomsten aan zich voorbij ziet gaan.
Ondernemers kunnen dan ook lering trekken uit een voorlichtingsfilm, waarin wordt getoond hoe dit gilde te werk gaat, want vaak wordt gebruik gemaakt van geijkte trucs. Die film kunnen de ondernemers aan ook aan hun personeel tonen, waarbij zij tv en dvd-speler eventueel kosteloos kunnen lenen.
Ook kan op verzoek de politie voorlichting komen geven en tevens kunnen medewerkers uit bjvoorbeeld de kantine een folder meenemen.

Tassenhaak

Een praktische oplossing ter voorkoming van vlugge vingertjes kan ook de tassenhaak zijn, die kosteloos kan worden verstrekt aan horecaondernemingen. Deze haak kunnen zij onder de tafels monteren zodat gasten hier hun tas veilig aan vast kunnen maken. Dieven krijgen hierdoor minder kans om tassen ongemerkt weg te halen. Deze tassenhaak wordt ook aangeboden aan winkels waarbij het regelmatig voorkomt dat klanten de handtas ‘onbewaakt’ achterlaten (bijvoorbeeld tijdens het passen van schoenen of kleding).

Vignet

Een bedrijf dat meedoet krijgt een vignet, waarmee het publiek er op wordt gewezen dat de betreffende winkel mee doet aan het voorkomen van zakkenrollerij. Ook bierviltjes met een dergelijke boodschap zijn in deze bedrijven aan te treffen.
Teven zullen er voorlichtingsteams over de binnenstad uitzwermen. Zij geven voorlichting en het publiek krijgt een flyer en een halsportefeuille mee.

Prijzen

De teams zullen werken vanuit een centrale locatie, waar het publiek onder andere het aantal portemonnees en mobieltjes moet raden in een zuil. Daarmee kunnen ze tegoedbonnen winnen die zij kunnen uitgeven in winkels in de binnenstad.
Ook zal een ‘anti-zakkenrollerij-tram’ rijden tijdens de maand december, waarin deze campagne wordt gevoerd.

BOF bulletin nr. 40
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 40
Download BOF bulletin nr. 40 Of bekijk dit nummer online.