© Binnenstad Ondernemers Federatie
Het gebied waar vanaf woensdag 16 april geen vervuilende vrachtwagens meer zijn toegelaten.

Eerste half jaar alleen nog een waarschuwing

Binnenstad verboden voor vervuilende vrachtwagens

De Haagse milieuzone is woensdagochtend 6 april geopend door de Haagse milieuwethouder Peter Smit en minister Jacqueline Cramer van Ruimte en Milieu. Die moet de meest vervuilende auto uit de binnenstad gaan weren: de oudere vrachtwagen op diesel.

BOF bulletin nr. 44 - mei 2008

Uitlaatgassen van deze oudere vrachtauto’s zorgen voor veel luchtvervuiling in de stad. Deze zullen dus als eerste door deze maatregel moeten worden geweerd, opdat de luchtkwaliteit in het centrum en langs de invalswegen naar het centrum beter wordt. Zij mogen niet meer binnen deze zone rijden. Controle vindt plaats via camera’s en een databank, waarin alle vrachtwagens met hun eigenschappen (leeftijd, brandstof, soort filter) zijn opgeslagen.
De zone in Den Haag wordt begrensd door de volgende wegen: Javastraat, Laan van Meerdervoort, Waldeck Pyrmontkade, Noord-West Buitensingel, Lijnbaan, Buitenom, Vaillantlaan, Calandstraat, Waldorpstraat, Rijswijkseweg, Rijswijkseplein, Weteringkade, Lekstraat, Rijnstraat, Koningskade. De zone ligt aan de ‘binnenkant’ van de genoemde straten, de straten zelf maken dus geen deel uit van de zone.
De milieuzone is één van de maatregelen uit het Actieplan Luchtkwaliteit 2007 – 2015. Het is een Europese maatregel.
 

© Binnenstad Ondernemers Federatie
Met minister Cramer van Ruimte en Milieu opent verkeerswethouder Peter Smit de milieuzone voor de binnenstad met de onthulling van een bord (inzet) op de hoek van de Koningskade en het Korte Voorhout.

Nog geen boetes

Den Haag is niet de eerste stad in Nederland met een milieuzone, “maar de aanpak is wel een voorbeeld dat navolging verdient”, aldus minister Cramer van ruimte en milieu.
Om bedrijven en hun toeleveranciers te laten wennen zullen in eerste instantie aan overtreders alleen waarschuwingen worden uitgedeeld. Dit naar aanleiding van overleg met ondermeer de Binnenstad Ondernemers Federatie, die toeleveringsproblemen voorzag voor winkeliers en andere ondernemers als de maatregel te snel zou worden ingevoerd.

Bestelbusjes

In 2010 is de binnenstad ook taboe voor vrachtwagens met een achteraf geplaatst roetfilter. Minder schone bestelbusjes zullen mogelijk volgen. Hierover wordt nog onderhandeld.
Over een half jaar zal er echter strenger worden gehandhaafd en kunnen eigenaren van vervuilende vrachtwagen ook een boete verwachten.

Gezondheidsproblemen

Overigens is de luchtkwaliteit al beter dan twintig jaar geleden, maar gezien de gezondheidsproblemen die veel mensen nog steeds hebben met luchtvervuiling moet die nog verder worden teruggedrongen.

BOF bulletin nr. 44
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 44
Download BOF bulletin nr. 44 Of bekijk dit nummer online.