Gevolgen onderschat

Winkeloverval: trauma voor de ondernemer

Een winkeloverval is een trauma voor de ondernemer: vooral omdat hij wordt aangeraden in die situatie datgene te doen dat tegen elke menselijke natuur indruist: agressie belonen en je verdiende geld geven aan iemand, die niets koopt, maar juist iets van je wil afpakken.

BOF bulletin nr. 50 - maart 2009

Hoewel ondernemers graag klagen, beseffen ze de ernst van het trauma niet: Het aantal hulpvragen van winkeliers bij DOeN – een bedrijf in opvang en nazorg – is in 2008 weliswaar met 33 procent gestegen, maar dit zou slechts een fractie van de overvallen ondernemers betreffen.
Ook de ervaring van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel wijst hierop: in 2007 is maar in 120 van 800 overvallen hulp gezocht. In 2008 was dat al nauwelijks anders.

Enorme gevolgen

De gevolgen van een onverwerkt trauma zijn volgens een woordvoerder van DoeN enorm: “Weet je wat er kan gebeuren als je ’s avonds thuiskomt na een overval? Dat je in de spiegel kijkt en dat je niet jezelf ziet maar een vreemde die terugkijkt. Dat komt door de schok die je hebt meegemaakt, maar als je dat niet weet kun je nog een keer heel erg schrikken.”
“Slachtoffers komen dan in een cirkel van ziektewet, huisarts, kalmerende middelen, arbodienst en vervolgens weer huisarts. Die komen vaak niet meer terug of kiezen voor een ander beroep.”
Overvallen op ondernemers in de Haagse Binnenstad zijn gelukkig – mede dankzij het Keurmerk Veilig Ondernemen – een zeldzaamheid, maar toch...

Bron: Metro

BOF bulletin nr. 50
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 50
Download BOF bulletin nr. 50 Of bekijk dit nummer online.