Internet hét hulpmiddel bij Collectieve Winkel Ontzegging

‘Dit is niet meer jouw winkel, vriend!’

© Binnenstad Ondernemers Federatie
Het ‘checken’ van een winkeldief op bof-denhaag.nl is voor elke winkelier met een internet aansluiting een fluitje van een cent. Het probleem zit hem echter in die internetaansluiting. Veel winkeliers, zelfs grotere bedrijven hebben het niet tot hun beschikking.

De Collectieve Winkel Ontzeggingen (CWO) blijkt een preventieve werking te hebben: het feit, dat je als winkeldief meteen bekend bent bij alle winkeliers in de Haagse Binnenstad, schrikt af. Dit is natuurlijk het belangrijkste aspect van het systeem, dat inmiddels alweer vijf jaar bestaat.

BOF bulletin nr. 70 - maart 2011

Toch heeft de werking nog de nodige haken en ogen. Bottleneck vormen de internetaansluiting en de formaliteiten.

Formulieren

Een winkelier die een winkeldief of overlastveroorzaker betrapt, moet deze aanhouden. De politie komt bij een melding op 112 dan zo spoedig mogelijk.
Binnenkort gaat de redactie van het BOF bulletin een dag op pad met de politie in de binnenstad om met eigen ogen te zien hoe de politie in dergelijke gevallen te werk gaat.
Maar de CWO is een particulier initiatief van de binnenstadondernemers, zij het geïnitieerd door de gemeente als onderdeel van het Keurmerk Veilig Ondernemen.
Daarom is voor de volgende stap de ondernemer zelf verantwoordelijk: het uitreiken van de Collectieve Winkel Ontzegging.
Deze ontzegging is een formulier, waarin naam, geboortedatum en liefst ook verblijfplaats van de verdachte worden vermeld, evenals de ingangsdatum en duur van de ontzegging. Ook moet het worden ondertekend door de persoon zelf: dit is uiteindelijk het bewijs dat die op de hoogte is.
Mocht de persoon in kwestie weigeren zijn gegevens te verstrekken, dan kan dit altijd nog achteraf gebeuren, nadat de arrestant is weggevoerd. De politie op bureau Jan Hendrikstraat is wat dat betreft zeer dienstbaar.

Huisvredebreuk

Tevens moet de ontzegging getekend en al worden gemaild, gefaxt of worden opgehaald door de CWO-medewerker, zodat de gegevens kunnen worden ingevoerd in de database.
Mocht een winkeldief nóg een keer toeslaan in een andere winkel die is aangesloten bij de CWO, dan kan hij worden vervolgd voor huisvredebreuk: daarop staat een veel strengere straf dan alleen op winkeldiefstal.

(Geen) internet

Daarom is het van belang dat een winkelier last but not least ook een check op bof-denhaag.nl verricht. Blijkt dat de betrapte winkeldief al eerder een ontzegging heeft gehad, die nog niet is verlopen, dan moet er nóg een aangifte worden gedaan: één van huisvredebreuk.
Dit laatste is in feite het grootste knelpunt: veel winkeliers - zelfs grootwinkelbedrijven - hebben geen internet, of hun personeel mag het niet gebruiken.
Eigenlijk is dit verbazingwekkend. Het argument is dat het te veel af zou kunnen leiden. Dat doet denken aan pakweg 100 jaar geleden toen de telefoon haar intrede deed. Winkeliers in Den Haag wilden er niet aan: “dat leidt alleen maar het personeel af. Als ik een contact met iemand anders wil, stuur ik toch gewoon een loopjongen?”

Tijd en gelegenheid

Waarschijnlijk is het dus een kwestie van tijd dat internet algemeen goed is in de winkels en deze horde in elk geval is genomen.
Maar zelfs als een winkelier al internet heeft, blijft het lastig. Want heeft een winkelier wel de tijd en gelegenheid om op internet een winkeldief te checken? De pc bevindt zich bijvoorbeeld vaak in een andere ruimte en er zijn dan minder handen aanwezig om een klant te helpen.

Grootwinkelbedrijven

Daardoor draait de CWO op dit moment vooral bij de grote winkelbedrijven: die hebben vaak een eigen bewaking, om het hele traject af te wikkelen.
Kortom: de CWO is een goed systeem, maar vereist een goede samenwerking van politie, justitie en de rechtspraak én vooral de winkeliers zelf.
Enige bureaucratische horden zijn daarbij echter onvermijdelijk.
 

BOF bulletin nr. 70
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 70
Download BOF bulletin nr. 70 Of bekijk dit nummer online.